Kender du det, at det kan være helt urimeligt svært at få sine børn til at hjælpe… Kender du det, at du nogle gange er den ONDESTE mor, der SLET ikke fatter noget som helst, når du insisterer på, at børnene skal hjælpe – og kender du det, at du ind imellem helt kommer i tvivl, om dine børn nu også skal hjælpe…

DU HAR RET – dine børn skal hjælpe. Her får du 10 grunde – helt absolut nødvendige grunde til, at børn skal hjælpe – og at du altså ER på rette vej.

Jeg har lige været på besøg hos min skønne søster og hendes familie på Sjælland. Altså besøg med overnatning og det hele. De er virkeligt nogle dejlige og gæstfrie mennesker – alle fem; far, mor og tre børn. Både min søster og svoger er vældigt veluddannede mennesker og alle i familien er meget sociale og dyrker alverdens forskellige ting i deres fritid. Hvis de altså husker det – for de har virkeligt ret travlt.

Det er ret tydeligt, at min familie nyder, at jeg er på besøg hos dem. Første aften fik min søster i hvert tilfælde sagt: ”At man burde være tre voksne i en familie – særligt hvis den ene af dem var moster Janne”. Jeg er ret sikker på hun mente, det var dejligt med et par ekstra hænder, men altså HALLO – i farten har min dejlig søster og søde svoger helt glemt, at de faktisk indenfor rækkevidde har tre halvstore hjælpere – 3 raske drenge som de bare kan sætte i gang.

Tredje aften, hvor min svoger og jeg lavede aftensmad, spurgte jeg ham, om børnene nogle gange hjælper til med at lave mad. ”NÆH” svarede han – ”Det er vi vist ikke så gode til”.

Jeg gik ud i haven og spurgte yngste mand som hoppede på trampolinen, om han ville hjælpe mig med at skære gulerødder i tern. (Det var selvfølgelig UALMINDELIGT dumt at bede om hans hjælp med et spørgsmål). Han så fuldstændig skræmt ud. ”HVA’” sagde han.

Han H-A-V-D-E hørt mig, men han så ud som om han ikke troede sine egne ører og hoppede videre.

Jeg gentog, og med vantro i sine øjne sagde han ”Nej”.

Måske var det endnu en dumhed fra min side, men jeg prøvede at spørge én gang til, hvortil ungen guddødeme sagde: ”Nej tak”.

NEJ TAK! Man kan da ikke sige NEJ TAK til sådan noget – men det gjorde han altså.

Jeg siger det lige med det samme. Det her handler om, at børn skal have pligter i hjemmet. PUNKTUM.

Pligter er sådan et lidt gammeldags og negativt ladet ord, så lad os få det opgraderet til nutiden og i stedet kalde det OPGAVER.

I gamle dage fik børnene og de voksne opgaver fordi det simpelthen var en nødvendighed. Maden, varmen, vandet, tøjet osv. kom ikke af sig selv. Det gør det selvfølgelig heller ikke i dag, men det virker sådan. Vi kan bare åbne for vandhanen – så kommer vandet, købe en færdig ret – så er der mad, eller skylle ud i toilettet – VUPTI.

Men det er en stor fejl – en KATASTROFAL stor fejl, hvis børn ikke får opgaver.
Den lidt gammeldags forståelse af ”nødvendighed” har nemlig en makker, som handler om nødvendigheden af at høre til, at have betydning, udvikle læringsstrategier, udvikle selvtillid, selvværd osv. Det er simpelthen nødvendigt for mennesker at have betydning, for dybt i os alle ligger der en frygt – en angst for at være ligegyldige og blive udstødte. I de seriøst gamle dage, som i Stenalder-gamle dage, var udstødelse lig med døden. Man overlevede kun når man var en del af flokken – og man var kun en del af flokken så længe man gjorde nytte. GISP.

SÅÅÅÅH selvom det kan være sindssygt langsommeligt – og selvom børnene altid LIGE skal lave dit-dut og dat – og selvom det ofte er hurtigere, at du gør det selv – så får du her mine 10 grunde – 10 forklaringer på, at børn skal have opgaver og pligter.

10 absolut nødvendige grunde til at børn skal have pligter i hjemmet

 

# 1 Opgaver får en til at føle sig nyttig og have værdi

Når børn får opgaver – pligter i hjemmet – så oplever de, at de er nyttige og at de har betydning. Alle mennesker har behov for at føle, at de gør nytte. Det er faktisk sådan, at hvis man IKKE føler, at man gør nytte, så er det lidt svært at finde ud af, om man overhovedet har værdi og betydning – og det aktiverer en frygt for at være udenfor.

Man har selvfølgelig værdi – alle mennesker har værdi uanset hvad de laver. Når børn har opgaver, så føler de at de spiller en konkret og aktiv rolle i – og for sin familie.

# 2 Familien bliver stærkere

Når alle i familien har opgaver, så styrker det familiebåndet og skaber samhørighed i familien. Det gør simpelthen familien stærkere at lave noget sammen.

# 3 At lære at gøre noget for andre og tilsidesætte egne behov

Opgaver og pligter handler om at gøre noget for andre – også selvom det kun er den allermindste lille bitte opgave man har. Opgaver lærer både barnet at gøre noget for andre og tilsidesætte egne behov. Opgaver lærer simpelthen barnet at komme i gang selvom lysten er yderst begrænset.

Det er både barnets sociale bevidsthed der udvikler sig – samtidig med, at barnets indre tilskyndelse til handling også udvikler sig. Når vækkeuret ringer så står man f.eks. op – også selvom man absolut ikke har lyst, for andre regner med én; i skolen, på arbejde eller i familien.

# 4 Opgaver lærer barnet at tage ansvar og håndtere ansvar

Opgaver lærer barnet at tage ansvar og håndtere ansvar. Det gælder selvfølgelig kun hvis opgaven er afpasset barnets alder, evner og færdigheder. Hvis opgaven er for kompliceret eller hvis ansvaret er for stort, så lærer barnet ikke noget – eller det gør det faktisk, DET ER BARE IKKE SÅ GODT, for barnet lærer, at det at hjælpe er forbundet med utilstrækkelighed, afmagt og måske ydmygelse.

# 5 At yde for at nyde

Opgaver lærer børn at yde for at nyde. Måske lyder det lidt gammeldags, men når du nu går på arbejde – får du så løn først eller bagefter?

# 6 Opgaver giver anledning til ros – og ros giver selvtillid

Når børn har opgaver så åbner det for en masse ros og anerkendelse.

Ros giver selvtillid – OG SELVTILLID er en afgørende faktor når man skal lære nyt.

Hvis man ingen selvtillid har, altså hvis man ikke rigtig tror på sig selv og sine egne evner, så er det altså ganske svært – som i helt urimeligt svært, at bevæge sig ud af sin komfortzone og lære nyt.

# 7 Læring af praktiske færdigheder

Når barnet har opgaver så lærer det en masse grundlæggende praktiske færdigheder. Børnene lærer f.eks. at redde sin seng, at støvsuge, hjælpe med havearbejde, lave pasta-sovs osv. Al læring bygger videre på det man allerede har lært. Jo mere barnet allerede kan, jo flere færdigheder det har – jo mere kan det lære.

# 8 Udvikling af læringsstrategier

Opgaver lærer barnet en grundlæggende måde at lære på. De lærer f.eks. ”At øvelse gør mester” og de lærer læringsstrategien: ”At først gør man det ene, så gør man det andet, dernæst det tredje osv”. Læring foregår skridt for skridt – og ved at øve sig.

Hvis du skal lære dit barn at dække bord, så starter du helt sikkert med at sige noget i retning af: ”Først tager du 4 flade tallerkner. Så stiller du dem over på bordet. Så skal du tage 4 gafler, 4 knive osv.”. I dag kan du sikkert nøjes med at bede dine børn om at dække bord. De har for længst lært rutinen ”At dække bord”. Du har vist dem rutinen, du har guidet dem og de har øvet sig – hver aften måske, men nu kan de rutinen og de glemmer den ALDRIG. Det er det samme med at cykle, at vaske hænder, at tørre støv af, slå græs, lave pandekager. A-L-T.

# 9 Udholde negative følelser

Når man har opgaver så sker der også indimellem det, at man måske forsøger at snyde sig uden om. Det gør alle og det er HELT normalt.

Børn lærer at udholde at bliver irettesat for ikke at have udført sin opgave.

Barnet lærer følelser som vi næsten slet ikke tror eksisterer mere. Det er bl.a. følelsen af skyld og skam. Det er helt oldennordisk at tale om, at man skal skamme sig – MEN SKAM EKSISTERER. Det er en stor følelse og har vi ikke lært den at kende i små dryp imens vi er børn, så risikerer vi, at den overmander os, når vi bliver voksne – og ikke er helt så perfekte som vi L-I-G-E gik og forestillede os.

Efter følelsen af skam følger en form for reparation. Sig til barnet, at det ikke er ok at snyde sig udenom, men at du er sikker på at han/ hun sagtens kan udføre pågældende opgave – og at du gerne vil have at det bliver gjort nu. Opgaver lærer os at udholde frustration når vi ikke helt kan finde ud af tingene eller når vi bliver irettesatte – og tror mig det er virkelig vigtigt at kunne udholde frustration og andre negative følelser.

# 10 At være forbillede

Den måde man er sammen med sine børn lærer børnene hvordan de kan være forældre – hvordan de kan være voksne.

Det man lærer, ser og erfarer i barndommen sætter sig som evige spor i os – og hvis jeg må drømme eller sende et ønske afsted, så er det, at børnene vokser op med en fornemmelse af at høre til, at have værdi i sig selv – for andre – og for fællesskabet.

Og for det så ikke skal være løgn så har jeg lige fået et billede tilsendt af min lille nevø – ham der sagde NEJ TAK… der er i gang med at lave pizza sammen med sin mor – til HELE familien.

Er du ny på siden?

Velkommen til!

Jeg hedder Janne og er familiekonsulent. Jeg er ekspert i børn og familier – og med speciale i at skabe ro, samhørighed og tilknytning mellem børn og forældre..

Min mission er at skabe mulighed for udvikling. Udvikling af børnene, af forældrene – og af familien. Jeg drømmer om – og jeg stiler efter, at både børn og voksne skal have de bedste muligheder for at knytte sig til hinanden og skabe det fundament som livet leves fra.