Nej det kan man ikke, men man kan altså godt rose forkert…

ALLE mennesker har behov for ros og anerkendelse for at udvikle sig til harmoniske mennesker med både selvtillid og selvværd.

Faktisk har børn behov for 5 gange så meget ros som kritik og irettesættelser, men det er altså ikke helt uvæsentligt hvordan man roser…

Fordi…

Ros skal være ægte

Ros skal være konkret

Ros skal være kort

Og så er det vigtigt at balancere rosen imellem færdigheder, indsats og resultater.

 

Ægte ros

… betyder (selvfølgelig) at man skal mene det man siger. Det er ikke sikkert du har prøvet det – men man er slet ikke i tvivl om den ros man får er reel – eller om det bare er af pænhed man får ”ros”.

Du må helt sikkert have prøvet at rose dit barn for en tegning det har lavet… det er måske nummer 700 inden for den seneste time og den er virkelig ikke noget særligt… og alligevel hører du dig selv lidt fraværende sige: ”Det er en fin tegning”

Det er IKKE ros… og i virkeligheden havde det været meget bedre at sige til sit barn: ”Du har tegnet mange tegninger – du har rigtig været flittig – lad os holde en pause sammen nu”.

 

Konkret ros

… betyder at man er præcis i forhold til det som man roser. Du skal i øvrigt vide, at det man roser faktisk også er det man får mere af!

Mange er tilbøjelige til at rose børnenes resultater i stedet for at rose deres indsats og færdigheder… det er en fejl…

Børn skal have ros for den fine tegning med f.eks. de flotte farver og mange detaljer…

MEN de skal i særdeleshed have ros for f.eks. omhyggeligheden, koncentrationen og udholdenheden. Det er den slags ting og kompetencer børnene skal have lyst til at gøre brug af fremover og i alle mulige andre sammenhænge… 

 

Kort ros

… betyder at den ros man giver er – kort.

Det er en hårfin balance at give tilpas ros. Ros kan så nemt som ingenting kamme over og blive alt for meget. Så lukker børnene bare ørerne og bliver nærmest lidt flove over al den opmærksomhed.

Kort ros kan faktisk bare være et smil, et nik, et blink eller en ”thumbs-up”.

Kort ros er selvfølgelig også når man siger ”Tak for hjælpen”, ”Godt du prøver”, ”Se hvor du kan”, ”Tillykke med resultatet”, ”Tak” og ”Flot”. 

 

Selvtillid og selvværd

Når børn får ros for deres resultater, for deres indsats og deres færdigheder, så udvikler de faktisk både selvtillid og selvværd.

De to ting går hånd i hånd. Selvtillid giver børnene en fornemmelse af at de kan, og selvværdet giver børnene en fornemmelse af at de dur… uanset hvad de kan – og begge ting spiller altså en ret stor og afgørende rolle i al udvikling…

Du skal huske at man IKKE kan rose for meget.

Man kan rose for lidt og man kan rose mekanisk og forkert…

MEN man kan ikke rose for meget, når man er ægte og oprigtig i sin ros, når rosen er kort og konkret – og når man både roser barnets færdigheder, barnets resultat… og barnets indsats, personlighed og væsen.

 

 

Er du ny på siden?

Velkommen til!

Jeg hedder Janne og er familiekonsulent. Min mission er at få nye (sammenbragte) familier til at lykkes.

Jeg giver dig viden og redskaber så du og dine børn – og din nye partner, får de bedste forudsætninger for at etablere jer i en ny familie - og komme videre i livet sammen.

SLUT MED SKÆLD UD

Få glade børn der gør, hvad du ber’ dem om

Få min guide “5 måder at takle røv-trælse møgunger”

Denne guide vil på kort tid ændre stemningen i din familie så du igen kan få glade børn, der gør hvad du beder dem om – helt uden skæld ud.

Guiden giver dig nogle enkle og konkrete tips til at få dine børn til at høre efter

Samtidigt tilmelder du dig mit nyhedsbrev hvor jeg indimellem sender gode råd, hjælp og guides til, hvordan du når et familieliv i balance. Du får også (helt vildt gode) læser-tilbud. Nul spam. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.